Pages

07 Februari 2011

Kisah sebenar "Silent Hill"

Jika anda sudah familiar dengan filem Silent Hill dan permainan anda mungkin akan memahami apa yang artikel ini mungkin nyatakan. Silent Hill sebenarnya adalah survival horror video game franchise, dikembangkan dan diterbitkan oleh Konami, yang kemudian diadaptasi menjadi sebuah filem yang menceritakan tentang seorang ibu dan anak yang berjuang untuk melintasi melalui tempat yang menyeramkan dan penuh mimpi buruk sisa-sisa dari kota Silent Hill.

Di satu tempat iaitu Centralia, sebuah kota sunyi atau dikenali sebagai bandar hantu yang terletak di negara columbia, Penslylavania Amerika Syarikat pernah dihuni oleh lebih dari 5.000 orang pada tahun 1960 dengan kemudahan lengkap seperti 3 buah sekolah, restoran, pejabat pos, panggung wayang, 7 buah gereja yang kini hanya 4 orang sahaja yang masih tinggal di bandar itu.



Semua hotel di kawasan itu dituntut di bawah domain peringkat tinggi oleh "Commonwealth of Pennsylvania" pada tahun 1992 dan penduduk bandar telah terus mengalami penurunan pada tahun 1981,dari 5,000 penduduk, hingga 4 penduduk pada tahun 2010 sejak kebakaran dibawah tanah terjadi semasa tahun 1962..



Centralia ditubuhkan sebagai daerah pada tahun 1866 dengan  kegiatan perlombongan arang batu yang sedang dilakukan dibandar ini yang ketika itu memiliki penduduk lebih dari 2.000 warga.Industri batu bara antrasit adalah pekerjaan utama dalam masyarakat sehingga tahun 1960-an. Ketika sebahagian besar syarikat mengambil keputusan keluar dari perniagaan tersebut, hanya beberapa syarikat kecil perlombongan yang masih beroperasi sehingga tahun 1982.



Hal ini tidak diketahui secara pasti bagaimana kebakaran itu terjadi sehingga membuatkan Centralia musnah, tetapi  Dekok David menggambarkannya pada tahun 1986: "Ini adalah dunia di mana manusia tidak boleh hidup, lebih panas dari planet Utarid, suasana sebagai beracun seperti Zuhal. Di pusat api, suhu melebihi 1,000 darjah [Fahrenheit]. Langit serta awan mengandungi karbon monoksida dan gas-gas lain berputar-putar melalui ruangan batu dan tanah  ".



Banyak teori yang berkaitan dengan peristiwa kebakaran telah dibahas oleh para ahli, termasuk salah satu yang menyatakan bahawa dalam bulan Mei 1962, yang  Centralia menggaji lima anggota Dewan syarikat api sukarelawan untuk membersihkan bandar TPA dengan membakar sedikit di kawasan yang belum dijamah api bagi menghalang merebaknya kebakaran yang lebih besar namun pekerjaan itu tidak dilaksanakan dengan baik oleh sukarelawan tersebut.



Teori ini nampaknya disokong oleh Joan Quigley pada tahun 2007di mana ia menyatakan bahawa salah satu daripada dua lelaki iaitu Haulers (Curly Stasulevich atau Sam Devine) telah membuang  batu bara dari pembakar arang batu ke dalam lubang sampah yang terbuka yang kemudian api yang sedang menyala itu terbakar dibawah tanah dan menyebar melalui sebuah lorong di lubang batu ke dalam sebuah lombong arang batu yang telah ditinggalkan di bawah tanah Centralia.



Hasilnya adalah apa yang kita boleh lihat hari ini ketika berjalan melewati kota yang ditinggalkan ini. Api terus membakar sepanjang tahun 1960 dan 1970 yang menyebabkan meningkatnya tahap pencemaran beracun dari api, seperti karbon monoksida dan karbon dioksida dan kurangnya kadar oksigen yang sihat.
 Asap dan wap dapat dilihat dari kawasan yang ditinggalkan iaitu di Pennsylvania, Route 61 daerah tepat di belakang kuburan puncak bukit dan jalan raya telah retak akibat suhu haba yang tinggi dan tanah bertaburan di daerah tersebut.
















Dalam filem seram 2006 Silent Hill, kota Silent Hill telah ditinggalkan kerana kebakaran lombong berpanjangan oleh pengarah Roger Avary yang menjadikan Centralia sebagai sumber inspirasi pembikinan filem tersebut, dan aspek ini telah dipaparkan sepanjang filem, Seperti watak mengembara melalui versi berkabus Silent Hill. Jika anda ingin mencari getaran nyata dan merasai pengalaman sebenar yang menakutkan, Anda sememangnya tahu ke mana harus pergi!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan