Pages

18 Januari 2011

Kemalangan Ngeri

       Sejak dua tahun kebelakangan ini kta selalu mendengar berita tentang kemalangan jalan raya tidak kira di television,surat khabar dan lain-lain. Apa yang amat dikesali adalah kemalangan yang membabitkan kenderaan yang besar seperti lori,bas,trailler,trak dan lain-lain telah banyak mengorbankan nyawa insan yang tidak bersalah. Pengguna jalan raya yang selalu menjadi mangsa keadaan adalah pembonceng motorsikal dengan stastik kemalangan yang paling tinggi pada tahun 2009.Salah siapa? Saya akan menyerahkan pembaca yang bijaksana untuk menilai tahap kemalangan yang sering terjadi terutama sekali yang melibatkan bas ekspress.



  Kadang-kala sewaktu saya pulang dari tempat kerja pada jam 5 petang hampir-hampir di langgar oleh sebuah trak yang memotong secara merbahaya. Sesetengah pemandu berkenderaan besar kadang-kala tidak pernah ambil berat akan keselamatan pengguna jalan raya yang lain asalkan dapat sampai ke destinasi tepat pada waktunya.



  Apa yang saya harapkan bagi pengguna jalan raya supaya dapat bertolak ansur dan lebih bertanggung jawab terhadap sesama sendiri serta sekiranya terdapat pengguna jalan raya yang mememandu secara merbahaya harap di adukan ke pihak berkuasa yang terlibat iaitu dengan mencatat atau mengingati no pendaftaran kenderaan tersebut




Tiada ulasan:

Catat Ulasan