Pages

24 Januari 2011

Risiko Social Network Service

Saudara-saudari yang dihormati, saya teringin sangat berkongsi tentang sebuah artikal menarik yang diterjemahkan dari bahasa iban ke bahasa melayu iaitu "Pengelikun Ngena Social Network" yang telah saya lihat ini. Anda juga boleh melihat sendiri artikal ini dalam bahasa iban yang dicatat Randau ICT dengan mengklik kan link dibawah ini:
http://kjict.blogspot.com/search?updated-max=2009-08-21T11:53:00%2B08:00&max-results=3

Harap anda semua membaca kesemua artikal ini ini kerana ianya amat penting bagi kita semua. Semoga Tuhan merahmati anda semua.



Dalam tahun 2007 sebuah website telah diwujudkan untuk social networking service iaitu Facebook.com,menjadi sangat terkenal dalam masa yang singkat semenjak ditubuhkan. Di Malaysia terdapat lebih kurang 4 juta pengguna yang telah mendaftarkan diri ke dalam facebook.com.Pada fikiran saya, ke semua kita yang telah melanggan internet telah mendaftarkan diri ke dalam facebook.com. Dalam tahun 2008 mencatatkan 600 juta pengguna internet telah mendaftarkan diri ke dalam facebook ini di seluruh dunia. Ini bermakna sebanyak 40% orang yang telah mendaftarkan diri ke dalam facebook.com. Ianya menandakan facebook ini telah menjadi sesuatu yang amat penting didalam kehidupan kita pada hari ini.

Didalam ke semua pengguna yang telah menggunakan social networking ini,tentu terdapat individu yang berniat jahat. Walaupun sedemikian, Facebook ini adalah saluran dimana orang ramai dapat berhubung dengan orang tercinta seperti melepaskan perasaan rindu setelah berjauhan, mencari kenalan baru diseluruh dunia,urusan perniagaan dan lain-lain lagi yang berkenaan dengan perkhidmatan ini.



Walaupun sedemikian, Kita harus faham tentang risiko yang berkaitan dengan "social Networking" bagi mengelakkan kesusahan semasa menggunakan perkhidmatan ini dengan memahami Facebook "privacy and terms".



Kita mungkin mendapat kesusahan sekiranya langkah-langkah berwaspada diabaikan semasa menggunakan perkhidmatan ini. Diantara kesusahan yang mungkin dialami adalah maklumat peribadi kita digunakan oleh sesetengah individu yang berniat jahat bagi tujuan tertentu yang dikenali "Identity Thief". Sebagai contoh orang yang menggunakan maklumat peribadi kita untuk mengisi borang pinjaman wang di Bank dan sekiranya pinjaman tersebut diterima , Bank akan meminta kita untuk melangsaikan pinjaman yang di mohon oleh individu yang tidak bertanggung jawab.

Satu lagi perkara kesusahan yang bakal dialami adalah sekiranya kita kurang berhati-hati semasa menggunakan "social networking" akan memudahkan kerja orang yang berniat  untuk menyusahkan kita.
Itu berpunca dari apa yang kita kongsikan atau postkan akan diperolehi dengan mudah oleh orang yang berniat jahat.Diantara maklumat yang mungkin diperolehi oleh individu yang tidak bertanggung jawab ialah aktiviti harian kita yang dipostkaan kedalam wall. Ini akan memudahkan orang jahat mengatur strategik yang tidak baik terhadap kita kerana orang jahat itu telah mengetahui selok-belok perjalanan aktiviti harian kita.Disebabkan itu kita harus tahu bagaimana untuk mengurangkan apa yang ingin kita kongsikan ke dalam wall post.



Seboleh-bolehnya kita kita kawal maklumat peribadi kita seperti alamat lengkap rumah, nombor telefon dan lain-lain yang membolehkan kita dijejaki oleh individu yang berniat jahat. Sebagai contoh, jangan terlalu mendedahkan aktiviti seharian kita seperti menghantar anak ke kelas tambahan, jangan beritahu bahawa kita keseorangan di rumah,jangan nyatakan bahawa kita sedang sunyi atau pun bosan dan lain-lain.



Marilah kita renungkan sejenak perkara ini supaya risiko tersebut dapat dikurangkan. Berhati-hati lah dengan siapa kita berkawan. Seboleh-bolehnya berkawan lah hanya dengan orang yang kita kenali dan rakan kita kenali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan